山口 有実子

山口 有実子

ヤマグチ ユミコ

  • 教授
  • 学位:Ph.D

基本情報

所属

  • 観光学部 / 観光学科
  • 語学教育センター

研究内容

入学をお考えの皆様へメッセージ

第二言語/外国語習得の仕組みについて研究しています。異文化体験、学習環境、母語などが第二言語/外国語習得に及ぼす影響を調査し、学習者の特性に応じた英語教育や異文化コミュニケーション能力育成への応用を探っていきます。

詳細情報

研究キーワード

  • 第二言語習得
  • 外国語教育
  • 異文化コミュニケーション

研究分野

  • 人文・社会 外国語教育
  • 人文・社会 英語学
  • 人文・社会 言語学

委員歴

  • 日本第二言語習得学会 広報委員
  • 日本第二言語習得学会 運営委員
  • 日本第二言語習得学会 2023年度日本第二言語習得学会 第23回国際年次大会 (J-SLA 2023) 大会実行委員長
  • Processability Approaches to Language Acquisition (PALA) Scientific Committee for PALA 2023
  • 日本第二言語習得学会 環太平洋第二言語研究フォーラム大会実行委員
  • Processability Approaches to Language Acquisition (PALA) Chair of Organizing Committee for PALA 2016 第16回国際年次大会実行委員長

受賞

  • EuroSLA 17 Doctoral Student Workshop Best 5 Presentation Award

論文

Processability Analysis of the Acquisition of English L2 Syntax by Japanese and Chinese Speakers

The Acquisition of Lexical Mapping in English as a Second Language: A Study Using Two Learner Corpora

Development of Relative Clause Constructions in English L2

Acquisition of English Morphology by a Japanese School-aged Child: A Longitudinal Study

書籍等出版物

  • Processability Theory and Language Acquisition in the Asia-Pacific Region
  • Instructed Second Language Acquisition: Processability Approaches to Second Language Instruction
  • Widening Contexts for Processability Theory: Theories and issues
  • Grammatical Development in Second Languages: Exploring the boundaries of Processability Theory
  • Child Second Language Learning: A Study of English as a Second Language Acquisition
  • Processability Approaches to Second Language Development and Second Language Learning

講演・口頭発表等

  • An Analysis of ESP Textbooks from a Processability Perspective
  • Testing the ‘intermediate’ stage of the Lexical Mapping Hypothesis: A corpus-based study
  • Testing the Steadiness Hypothesis in Processability Theory through a learner corpus of English speaking and writing by Japanese L1 speakers
  • Acquisition of English Syntax in L2 by Japanese L1 and Chinese L1 Speakers Using ESL Corpora
  • The Acquisition of English as a Second Language among Japanese and Chinese Students
  • Proficiency and Development in L2 learning: A learner corpus analysis of English narratives
  • PT stages and the CEFR levels in English L2 syntax
  • Comparison between PT stages and the CEFR levels: The Case of Japanese Learners of English
  • 学習者コーパスによる第二言語習得理論~Processability Theory~の検証

担当経験のある科目

  • メディア・イングリッシュ
  • 異文化コミュニケーション入門
  • アカデミック英語セミナー
  • 異文化コミュニケーション論
  • 英語(観光学)

所属学会

  • 日本第二言語習得学会
  • 英語コーパス学会

共同研究・競争的資金等の研究課題

処理可能性理論が予測する普遍的発達段階とCEFRレベルの関連性解明

大規模ナラティブコーパスによる日本人英語学習者の「話す力」「書く力」の実証研究

社会貢献活動

  • International Islamic University Malaysia (IIUM), Child Bilingualism Centre, 顧問

ResearchMapへ移動します

お問い合わせ先

取材に関するお問い合わせ

学長室(広報担当)

Tel. 0463-63-4670(直通)


その他お問い合わせ