
Shoji Ichiko
- 教授
- 学位:博士(心理学)
基本情報
所属
- Undergraduate School of Childhood Education / Department of Childhood Education
詳細情報
研究キーワード
- educational psychology
- school psychology
- Counseling
- School Counseling
- Developmental Clinical Psychology
研究分野
- Humanities & social sciences Educational psychology
委員歴
- 代議員(2019-03-2025-03)
- 代議員
論文
The Difficulties Faced by Yogo Teachers in Dealing with Children's Unidentified Complaints
Teachable moment process in ”life and death education”: An exploratory study of students' recognition of life and their teachers' responses
Trends and Prospects of Research on Self-Compassion
A Hypothetical Model of the Influence of Effective Apology on Students’ School Adjustment: Focusing on Desirable Interpersonal Relationships
How “Yogo” Teachers Sense Children's Mental Health and Related Problems: Their Roles and Expertise in Comparison with Other Teachers
Junior High School Student’s Cognition, Listening Behavior, and Support Behavior: Factors Affecting Peer Support Practices
Review and Perspectives of the Research on Embarrassment in School Education
Peer Relationships Among Immigrant Students in Multicultural Environment at a Japanese School: A Fieldwork at X Middle School
Teacher Growth and Development by Reflecting Educational Practice: Historical Background and Future Perspectives
Study of events' triggering the concent of death in children
Factors for students connected fo foreign countries to graduate from high school: Case studies of a part-time high school
Transformation process of students’ communication through peer support training fousednon discussion activities
What "Campus-Aid" activities at upper secondary schools have brought to students and alumni
Fostering of caring and sense of security in junior high school: Through continuous and longitudinal peer supports activities
子どものメンタルヘルスにおける養護教諭の役割・専門性の検討ー教員との比較およびより良い関係づくりの視点からー
「生と死の教育」の現状と意義及び課題ー我が国の学校教育における実態を踏まえてー
教師の児童認知枠が形成・変容する過程の検討ー教師のセルフモニタリングへの介入を通してー
ピア・サポートにおける「聴く」ということの意味ーサポートシステムの構築とケアの実現ー
書籍等出版物
- 令和元年度 キャンパスエイド活動報告書
- 令和元年度 キャンパスエイド活動報告書
- 「月刊高校教育」
- 教育キーワード 155のキーワードで押さえる教育
- 教育キーワード 155のキーワードで押さえる教育
- 生徒指導とカウンセリング
- 社会性発達支援のユニバーサルデザイン
- 人間関係の構築と共生の実現
- 事例から学ぶ児童・生徒への指導と援助
- 原著で学ぶ社会性の発達
- 社会的スキルを測る:Kiss-18ハンドブック
- 親教育と親の教育臨床-親の発達の視点から-(分担執筆)第3章
- 21世紀の教育と子どもたち4 「教育環境の再生をめざして」(分担執筆)
- 「新福祉カウンセリング」(分担執筆)
- 「生徒指導と学校カウンセリングの心理学」(共著)
- School counselor's case file3 emotional behavioral disorders
- スクールカウンセラー事例ファイル3 情緒・行動障害(分担執筆)
- 幼児・児童のself-controlの発達とその規定要因に関する研究
- Development of self-control in infants and children and its defining factors.
講演・口頭発表等
- 「安心」を育む学校ケアシステム構築の取組と効果検証(Ⅱ)ーピアサポート実践を通した教師の認知と行動の変容に着目してー
- 「安心」を育む学校ケアシステム構築の取組と効果検証(Ⅰ)ーピアサポート活動を通した生徒の変容ー
- 小学生における共感性とサポート授受との関連
- 子どもの喪失体験に伴う悲嘆と教師から受けた対応の研究:―大学1年生の振り返りと小・中学校教師の対応の調査を通して―
- 中学校間によるピア・サポート実践の検討ー研修の雰囲気と生徒の感情に着目してー
- Effects of progressive peer support training on junior high school students: Development of peer support scale and longitudinal study
- Special educational needs at high school in Japan:Focusing on the case of part-time high school
- Effects of progressive peer support training on junior high school students: Pervasive effect on support members to peer support-supporter members
- The Effects of Peer Support on University Students’ Adjustment with Developmental Disorders.
- Distress and adaption of foreign high school students in Japanese school life.
- Effects of peer support training on junior high school students’ behavioral and cognitive modification ―focusing on the opinion expression―
- The relationship between views of school attendance and mental health for Chinese junior high school students
- The relationship between views of school attendance and mental health for Chinese junior high school students
- The relationship between views of school attendance and mental health for Chinese junior high school students
- 中学生の学校生活における罪悪感喚起の規定要因に関する検討
- 中国の中学生用登校意識尺度の検討
- 中学校における生徒主体のピア・サポート活動に関する研究ーピア・サポーター養成のための研修に着目してー
- 『チーム学校』における多種職協働・連携とその効果を問うー茨城県内のフレックススクールの実践事例を通してー
- Development of “Secured feeling” scale for junior high schoo students and the relationship between social bond and school adjustment.
- Development of Views of School Attendance Scale for Chinese junior high school students
所属学会
- International School Psychology Association
- JAPAN SOCIETY DEVELOPMENTAL PSYCHOLOGY
- THE ASSOCIATION OF JAPANESE CLINICAL PSYCHOLOGY
- THE JAPANESE PSYCHOLOGICAL ASSOCIATION
- The Japanese Association of Educational Psychology
- THE JAPANESE ASSOCIATION OF COUNSELING SCIENCE
ResearchMapへ移動します
Inquiries about coverage or research
Inquiries about coverage
Public Affairs Division Public Affairs and Communications Department
Tel. 0463-63-4670(direct dialing)