庄司 一子

Shoji Ichiko

  • 教授
  • 学位:博士(心理学)

基本情報

所属

  • Undergraduate School of Childhood Education / Department of Childhood Education

詳細情報

研究キーワード

  • educational psychology
  • school psychology
  • Counseling
  • School Counseling
  • Developmental Clinical Psychology

研究分野

  • Humanities & social sciences Educational psychology

委員歴

  • 代議員(2019-03-2025-03)
  • 代議員

論文

The Difficulties Faced by Yogo Teachers in Dealing with Children's Unidentified Complaints

Teachable moment process in ”life and death education”: An exploratory study of students' recognition of life and their teachers' responses

Trends and Prospects of Research on Self-Compassion

A Hypothetical Model of the Influence of Effective Apology on Students’ School Adjustment: Focusing on Desirable Interpersonal Relationships

How “Yogo” Teachers Sense Children's Mental Health and Related Problems: Their Roles and Expertise in Comparison with Other Teachers

Junior High School Student’s Cognition, Listening Behavior, and Support Behavior: Factors Affecting Peer Support Practices

Review and Perspectives of the Research on Embarrassment in School Education

Peer Relationships Among Immigrant Students in Multicultural Environment at a Japanese School: A Fieldwork at X Middle School

Teacher Growth and Development by Reflecting Educational Practice: Historical Background and Future Perspectives

Study of events' triggering the concent of death in children

Factors for students connected fo foreign countries to graduate from high school: Case studies of a part-time high school

Transformation process of students’ communication through peer support training fousednon discussion activities

What "Campus-Aid" activities at upper secondary schools have brought to students and alumni

Fostering of caring and sense of security in junior high school: Through continuous and longitudinal peer supports activities

子どものメンタルヘルスにおける養護教諭の役割・専門性の検討ー教員との比較およびより良い関係づくりの視点からー

「生と死の教育」の現状と意義及び課題ー我が国の学校教育における実態を踏まえてー

教師の児童認知枠が形成・変容する過程の検討ー教師のセルフモニタリングへの介入を通してー

ピア・サポートにおける「聴く」ということの意味ーサポートシステムの構築とケアの実現ー

書籍等出版物

  • 令和元年度 キャンパスエイド活動報告書
  • 令和元年度 キャンパスエイド活動報告書
  • 「月刊高校教育」
  • 教育キーワード 155のキーワードで押さえる教育
  • 教育キーワード 155のキーワードで押さえる教育
  • 生徒指導とカウンセリング
  • 社会性発達支援のユニバーサルデザイン
  • 人間関係の構築と共生の実現
  • 事例から学ぶ児童・生徒への指導と援助
  • 原著で学ぶ社会性の発達
  • 社会的スキルを測る:Kiss-18ハンドブック
  • 親教育と親の教育臨床-親の発達の視点から-(分担執筆)第3章
  • 21世紀の教育と子どもたち4 「教育環境の再生をめざして」(分担執筆)
  • 「新福祉カウンセリング」(分担執筆)
  • 「生徒指導と学校カウンセリングの心理学」(共著)
  • School counselor's case file3 emotional behavioral disorders
  • スクールカウンセラー事例ファイル3 情緒・行動障害(分担執筆)
  • 幼児・児童のself-controlの発達とその規定要因に関する研究
  • Development of self-control in infants and children and its defining factors.

講演・口頭発表等

  • 「安心」を育む学校ケアシステム構築の取組と効果検証(Ⅱ)ーピアサポート実践を通した教師の認知と行動の変容に着目してー
  • 「安心」を育む学校ケアシステム構築の取組と効果検証(Ⅰ)ーピアサポート活動を通した生徒の変容ー
  • 小学生における共感性とサポート授受との関連
  • 子どもの喪失体験に伴う悲嘆と教師から受けた対応の研究:―大学1年生の振り返りと小・中学校教師の対応の調査を通して―
  • 中学校間によるピア・サポート実践の検討ー研修の雰囲気と生徒の感情に着目してー
  • Effects of progressive peer support training on junior high school students: Development of peer support scale and longitudinal study
  • Special educational needs at high school in Japan:Focusing on the case of part-time high school
  • Effects of progressive peer support training on junior high school students: Pervasive effect on support members to peer support-supporter members
  • The Effects of Peer Support on University Students’ Adjustment with Developmental Disorders.
  • Distress and adaption of foreign high school students in Japanese school life.
  • Effects of peer support training on junior high school students’ behavioral and cognitive modification ―focusing on the opinion expression―
  • The relationship between views of school attendance and mental health for Chinese junior high school students
  • The relationship between views of school attendance and mental health for Chinese junior high school students
  • The relationship between views of school attendance and mental health for Chinese junior high school students
  • 中学生の学校生活における罪悪感喚起の規定要因に関する検討
  • 中国の中学生用登校意識尺度の検討
  • 中学校における生徒主体のピア・サポート活動に関する研究ーピア・サポーター養成のための研修に着目してー
  • 『チーム学校』における多種職協働・連携とその効果を問うー茨城県内のフレックススクールの実践事例を通してー
  • Development of “Secured feeling” scale for junior high schoo students and the relationship between social bond and school adjustment.
  • Development of Views of School Attendance Scale for Chinese junior high school students

所属学会

  • International School Psychology Association
  • JAPAN SOCIETY DEVELOPMENTAL PSYCHOLOGY
  • THE ASSOCIATION OF JAPANESE CLINICAL PSYCHOLOGY
  • THE JAPANESE PSYCHOLOGICAL ASSOCIATION
  • The Japanese Association of Educational Psychology
  • THE JAPANESE ASSOCIATION OF COUNSELING SCIENCE

ResearchMapへ移動します

Inquiries about coverage or research

Inquiries about coverage

Public Affairs Division Public Affairs and Communications Department

Tel. 0463-63-4670(direct dialing)